Tuesday, May 17, 2016

SENARAI TERKINI MANUSIA TERKAYA DI MALAYSIA

kuok


Robert Kuok kekal individu paling kaya dalam Senarai Individu Terkaya Forbes Malaysia buat kali ke-11 berturut-turut, dengan aset bersih bernilai US$10 bilion.

Pengasas Kuok Group berusia 92 tahun itu masih mengekalkan kedudukannya sebagai orang paling kaya Malaysia, meskipun banyak aset individu lain di Malaysia mengalami penyusutan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Senarai penuh berkenaan boleh diperoleh menerusi www.forbes.com/malaysia, selain menerusi terbitan terkini Forbes Asia di pasaran.

Tokoh telekomunikasi, Ananda Krishnan menduduki tempat kedua, dengan kekayaan bernilai US$2.3 bilion hingga US$7.4 bilion.

Saham Maxis, unit telekomunikasi utamanya, susut ekoran cadangan kerajaan mengagihkan semula dan melelong spektrum telekomunikasi yang mencetuskan kebimbangan berlakunya perang pembidaan yang tinggi.


Operator TV berbayarnya, Astro Malaysia turut menyaksikan prestasi sahamnya terjejas, selepas Netflix memasuki negara pada Januari.

Tan Sri Quek Leng Chan kekal di tempat ketiga, walaupun aset bersihnya menyusut kepada US$300 juta, berbanding US$5.3 bilion sebelum ini.

Hong Leong Co. (Malaysia) miliki peribadinya, mempunyai kepentingan dalam sektor kewangan, hartanah dan makanan.

Berikutan pasaran saham susut 8.7 peratus dan nilai ringgit menyusut 12.6 peratus berbanding dolar US, 2016 merupakan tahun yang sukar bagi kumpulan jutawan Malaysia.

Ekonomi China yang perlahan juga menjejaskan perniagaan, manakala penurunan harga minyak dan gas dunia turut menjejaskan pendapatan berkaitan industri terbabit.

Antara yang paling teruk terjejas dalam senarai tahun ini ialah jutawan Goh Peng Ooi.

Tahun lepas, aset bersih beliau bernilai US$1.55 bilion, namun pada Ogos, sahamnya jatuh, selepas penjual jualan singkat yang tidak dikenali berkata, syarikat perisian kewangan, Silverlake Axis mengumumkann keputusan kewangan lebih tinggi berbanding kedudukan sebenarnya.

Walaupun dakwaan ini dinafikan, namun ia sudah terlambat.

Tahun ini, kekayaan Goh merosot 53 peratus kepada US$725 juta.

Hanya enam daripada 50 individu terkaya meningkat tahun ini.

Jumlah individu yang sebelum ini memiliki aset bersih berbilion dolar semakin merosot. Tahun lepas, 16 orang memiliki aset berbilion dolar, namun tahun ini hanya 12 individu.

Tan Sri Vincent Tan berada di tempat ke-17, dengan aset US$900 juta, menyertai Goh yang hilang status ‘billionaire’, manakala saudara lelaki Tan, Danny Tan Chee Sing di tempat ke-13 dengan US$975 juta.

Di tempat kesembilan, Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary, dengan aset bersih bernilai separuh daripada yang dimilikinya tahun lepas, sebanyak US$1.45 bilion, susut daripada US$2.9 bilion.

Enam individu yang terkeluar daripada senarai tahun ini ialah Tan Sri Khoo Kay Peng yang memiliki kepentingan besar dalam Laura Ashley Holdings.

Pembuat sarung tangan, Kuan Kam Hon naik ke tempat ke-11, dengan aset bernilai US$1.1 bilion, menyertai senarai baru ‘billionaire’, meningkat berbanding US$120 juta tahun lepas.

Lima nama memasuki senarai tahun ini, termasuk Wong Teek Son yang juga terlibat dalam industri pembuatan sarung tangan, di tempat ke-40 dengan US$255 juta.

Berikut senarai 10 individu paling kaya di Malaysia:

1) Robert Kuok US$10 bilion
2) Ananda Krishnan US$7.4 bilion
3) Tan Sri Quek Leng Chan US$5.3 bilion
4) Tan Sri Teh Hong Piow US$4.65 bilion
5) Tan Sri Lee Shin Cheng US$4.6 bilion
6) Tan Sri Lim Kok Thay US$4.55 bilion
7) Tan Sri Yeoh Tiong Lay US$2.25 bilion
8) Tan Sri Lau Cho Kun US$1.55 bilion
9) Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary US$1.45 bilion
10) Tan Sri Surin Upatkoon US$1.15 bilion

No comments:

Post a Comment